vrijdag 21 juli 2017

Zit er eigenlijk wel muziek in jouw verhaal?

Onze VW-camper trekt veel bekijks wanneer we tijdens onze rondreis door Noord-Italië verschillende campings aandoen. Eenmaal neergestreken op een camping in Piëmonte - één met een waanzinnig uitzicht over de geweldige wijnstreek - is het ijs via ons voertuig met onze buren direct gebroken. Niet alleen de camper zorgt voor voldoende gespreksstof, ook blijkt al snel dat we dezelfde interesses hebben.

Zonder visie en strategie?
Ik maak kennis met de Nederlandse Maret, een alleskunner op het gebied van zang, dans, muziek en coaching. Mijn 32-jarige buurvrouw kampt zonder ijdel te willen zijn echter met één probleem: “Ik kan zoveel dingen goed, dat ik van alles door elkaar uitvoer, laat horen en laat zien. Onsamenhangend, zonder visie en strategie, lijkt het wel. En wanneer anderen aan mij vragen wat de ‘core business’ van mijn bedrijf is, sta ik met mijn mond vol tanden. Want, ik weet mijn eigen kernboodschap niet eens te verwoorden, laat staan dat ik een potentiële opdrachtgever daar in drie pakkende zinnen van weet te overtuigen!”

Hoofd- en zijwegen onderscheiden
Ik herken het probleem. Dat wil zeggen, ik wil niet direct van ‘talent’ spreken, maar wel dat mijn vele interesses behoorlijk uiteenlopen. Lang wist ik dan ook door de verschillende bomen MIJN bos niet meer te vinden en kon ook niet aan anderen vertellen waar het lag. Vanaf de lagere schooltijd vond ik het al lastig om op de ‘hoofdweg’ te blijven. Continu werd ik afgeleid door de vele zijwegen. Nieuwsgierig naar waar die naartoe leidden. Mijn ontdekkingsreizen van toen hebben zich vertaald naar de titel ‘duizendpoot’. Maar wel een, voor wie het verhaal centraal staat.

Verder komen in je werk, met je bedrijf
Of het nu via boeken, ontmoetingen, films dan wel muziek was, het trof mij altijd door de kracht van het verhaal. Ik was en ben er nog steeds van overtuigd dat een visie alleen geloofwaardig overkomt, wanneer deze een boeiend en aansprekend achtergrondverhaal bevat. Of het nu persoonlijk is of in je werk en met je bedrijf. Nieuwe ideeën bijvoorbeeld beklijven het best wanneer deze vergezeld gaan met een pakkend verhaal. Maar verhalen zijn ook bedoeld om meer over elkaar en de wereld te weten te komen. Of om dromen werkelijkheid te laten worden. Om je beter te presenteren en jouw identiteit goed uit te kunnen dragen.

Wat wakkert jouw innerlijke vuur aan?
Mijn ervaring deel ik die avond boven op de berg met Maret. Ik vertel haar dat, ondanks alle zijwegen die ik insloeg, mijn hart altijd sneller ging kloppen als de essentie van een persoonlijk verhaal mij trof. Hierin schuilt namelijk de kracht. Dat feiten alleen niet inspireren, maar dat het hart van het verhaal zorgt dat die feiten een ziel krijgen. De juiste woorden voor deze passie gun ik iedereen. Voor mij een belangrijke drijfveer om anderen te faciliteren.

Wat drijft je eigenlijk?
Nieuwsgierig naar wat Maret écht drijft, stel ik haar een aantal eenvoudige, maar trefzekere vragen:
“Waarom ben je eigenlijk ooit met dit werk begonnen,
waar klopt je hart sneller van,
waar geloof je in en
wat vind je nu écht belangrijk? Kortom:  wat is jouw verhaal?”

Een verhaal waar muziek in zit
En Maret vertelt. Over haar prilste kennismaking met muziek via haar dementerende oma, die bij het gezin inwoonde:  “Nauwelijks in staat om contact te maken met de wereld om haar heen, ontdekte ik dat zij wél reageerde op de heldere klanken van mijn blokfluit. En later ook op die van de piano en van mijn viool. Dan kwamen herinneringen, verhalen en emoties los. Oma werd dan rustig en vertelde. Over vroeger. Oma was dan even bij me en herkende me. We hadden contact zonder woorden. We communiceerden via de klanken van de muziek. Dit was voor mij dé stimulans om me verder te professionaliseren
op het gebied van coaching met muziek, me hierin verder te ontwikkelen. Om het simpele feit dat mijn talent en passie hier samenvallen.”

‘Storytelling is niet iets wat wij doen, storytelling is wie wij zijn’- Carmine Gallo
“Want muziek” verzucht Maret, “daar ligt mijn passie. Dat kan ik componeren en spelen. Mijn muziek is een vertaalslag naar de mensen die zich bewegen op mijn muziek. Mensen die vastzitten in hun leven of werk, iets willen verbeteren of veranderen aan hun bestaande situatie. Muziek brengt niet alleen onze lichamen in beweging, maar ook ons hart en brein. Omdat we geraakt worden. Niet alleen door pijn, verdriet en woede, maar ook door vreugde en liefde. Deze confrontatie zorgt voor een hernieuwde kennismaking met zichzelf. Ik zorg met mijn muziek voor deze aanraking. Met mijn muziek  - ongeacht in welke vorm - maak ik beter.”

Inmiddels is het donker. En stil. Alleen het gezoem van een aantal muggen rondom de kaarsen op de campingtafel is nog hoorbaar. Ik zie Marets blik niet, maar hoor wel de verbazing in haar stem wanneer ze aan me vraagt: “Was ik nu de kern van mijn boodschap aan het pitchen?”


Diana de Groot | UITverGROOT helpt jou of je organisatie als je geen woorden hebt om je te positioneren. Samen ontdekken we de kern van de boodschap, met behoud van eigen waarden, voortbordurend op wie jij bent of wie je wilt zijn. Als bedrijf of als individu. Je krijgt eigen smoel. Je spreekt klare taal. Jouw verhaal schudt mensen wakker. Kortom: een identiteit om trots op te zijn. (www.uitvergroot.nuuitvergroot@kpnmail.nl – 06 1860 4571)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten