zondag 22 januari 2017

Durf jij de ziel van de woning te verkopen?

Mijn vriendin Katja belt me op. Opgetogen en tegelijkertijd hoor ik een nog niet nader te verklaren emotie in haar stem. Katja en haar vriend besloten recent om de stoute schoenen aan te trekken om te gaan samenwonen. Dat is 1 vertelt ze, maar vervolgens beslissen in welk huis je verder gaat is een tweede punt. Hierover wordt ook overeenstemming bereikt. Katja’s huis gaat in de verkoop. Een afspraak met de makelaar volgt en afspraken ter voorbereiding op de verkoop worden gemaakt.

Onder andere één met een styliste c.q. fotografe met als doel Katja’s woning aantrekkelijk voor de verkoop te maken. Hét moment waarop Katja het even te zwaar krijgt: “De styliste bekijkt alle vertrekken zowel kritisch als klinisch met als doel mijn woning zo perfect mogelijk over het voetlicht te brengen. Spullen beoordeelt ze op relevantie ten behoeve van een eventuele foto. Wat mag wel of wat juist niet in beeld? Hartstikke goed natuurlijk, hoe beter de foto’s, hoe sneller de verkoop. Toch doet het wel even pijn dat mijn dierbare spullen op die manier beoordeeld worden!”, vertelt Katja en vervolgt: “Het is zo’n bijzonder huis voor me geweest. Bij alles wat zich in die afgelopen jaren afgespeeld heeft, zowel zakelijk als privé, was mijn huis mijn enige zekerheid. En voelde het, iedere keer wanneer ik de sleutel weer in het sleutelgat stak, als een warme jas.”

Katja blijft honderduit praten over haar woning. Haalt herinneringen op. Vrolijke, kwetsbare, ingrijpende en pijnlijke. Allemaal situaties die zich onder het dak van dit huis hebben afgespeeld. Een huis met een geschiedenis. De verhalen die Katja aan mij vertelt, staan haaks op de klinische en feitelijke benadering door de styliste en de latere weergave ervan op de site van de makelaar. Eerlijk is eerlijk, het geheel ziet er gelikt uit. ‘Haaks’ is misschien niet het goede woord. Ik besef dat het verhaal van Katja het geheel eerder versterkt en als verkoopinstrument de woning een nóg sterkere waarde meegeeft.

Het verhaal van Katja laat me niet los. Het is in mijn beleving een essentiële en daarmee waardevolle toevoeging aan die andere informatie. Want welke toekomstige bewoner wil nu niet weten met hoeveel plezier de kinderen in de betreffende buurt hebben gewoond? Het ruime park waar zij overdag met hun vriendjes veilig speelden. Het bos hier om de hoek, waar je zo heerlijk met de hond kan wandelen. Uit ervaring horen hoe ontzettend praktisch het is dat het dichtstbijzijnde station zich op loopafstand bevindt. En over de niet aflatende bereidheid van de buren om tijdens de zomervakantie de planten water te geven of hulp in andere situaties te bieden.

Uit nieuwsgierigheid surf ik langs een aantal gerenommeerde sites waarop makelaars woningen aanbieden. Inderdaad, het gevoel wat me tijdens het telefoongesprek bekruipt, klopt. Geen enkele beschrijving besteedt aandacht aan de ziel van de woning. Terwijl juist het verhaal van de huidige of vorige bewoner een extra dimensie geeft en daarmee de waarde van de woning vergroot. Een goed verhaal trekt aandacht en houdt deze vast. Een goed verhaal is daarom, naast de technische gegevens en de foto’s, een effectieve manier om informatie over te brengen. Een mogelijke koper kan zich met de verhalenverteller identificeren en waant of voelt zich op die manier al bewoner van de toekomstige woning. Kortom, een verhalende beschrijving valt positief op.

Ik vraag aan Katja of zij het goedvindt dat ik haar verhaal opschrijf en als toevoeging bij de advertentie aan de makelaar verstrek. Of misschien mag ik haar filmen terwijl ze vertelt? “Goed idee!”, reageert Katja terwijl zij tegelijk aan me vraagt waarom ik er niet voor pleit dat makelaarsland de ziel van de woning structureel als standaardverhaal opneemt in de advertentietekst op de website? Ja, waarom eigenlijk niet?


Diana de Groot | UITverGROOT helpt jou of je organisatie als je geen woorden hebt om je te positioneren. Samen ontdekken we de kern van de boodschap, met behoud van eigen waarden, voortbordurend op wie jij bent of wie je wilt zijn. Als bedrijf of als individu. Je krijgt eigen smoel. Je spreekt klare taal. Jouw verhaal schudt mensen wakker. Kortom: een identiteit om trots op te zijn. (06 – 1860 4571)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten