zaterdag 26 november 2016

Kent de wereld om je heen jou wel voldoende?

De eerste tekenen van de lente dienen zich aan. Toch nog met een warme sjaal om mijn hoofd stap ik de hal van Enno’s sportschool binnen. Via een kennis krijg ik zijn naam door, na mijn besluit mijn conditie voor de zomer nog wat op te vijzelen. Een afspraak is vlot gemaakt. Enno’s agenda biedt voldoende ruimte. Wanneer ik me op de afgesproken tijd meld in de fitnessruimte is er niemand. Ik wacht vijf minuten. Ondertussen kijk ik nieuwsgierig om me heen. Toestellen lijken onberoerd en glimmen op de vrijwel ongebruikte vloer. Ramen blinken. Geen vergeten handdoek, bak vol magnesium. Alles ruikt nieuw in de klinische ruimte. Alsof zweet nog geen gelegenheid kreeg zich te vestigen in het materiaal. Ik loop terug de hal in en maak overdreven geluid wanneer ik doe of ik voor de eerste keer mijn jas uittrek. Ah… gestommel. Een gespierde man steekt zijn hoofd om een andere deur, loopt de hal in en reikt me met een ogenschijnlijk stralende lach zijn hand. Het is Enno.

Ietwat ongemakkelijk loop ik achter hem aan opnieuw de fitnessruimte in. We nemen plaats op een bank. Ongelezen tijdschriften prijken op een tafeltje voor ons. Voordat ik aan een trainingsprogramma begin, heeft Enno eerst informatie nodig. Wat is mijn doel? Wat wil ik bereiken? Welk trainingsprogramma past het best bij mijn wensen? Terwijl ik gelegenheid krijg om hierover na te denken, pakt Enno iets te drinken. 

Ik volg zijn bewegingen en opnieuw valt me op dat er een zweem van gemaaktheid om hem heen hangt. Alsof hij acteert. Doet alsof hij vrolijk is. Ons gesprek komt moeizaam op gang. Ik krijg de neiging om op te stappen. Genoeg sportscholen in mijn omgeving. Toch is er iets waardoor ik blijf zitten. Nieuwsgierig? Noem het interesse. De rollen draaien om. Wellicht is het de interviewer in mij. Ik wil weten aan wie ik mij committeer en stel Enno vragen, waarna hij begint te vertellen.


Incasseren, opstaan en weer sterker wordenNa diverse algemeenheden gaat het al snel over ingrijpende levenservaringen die – net als bij iedereen- bestaan uit teleurstellingen, zowel privé als zakelijk. Over afscheid nemen, herpakken en weer ontmoeten. Een ongeluk, waarna hij een zware revalidatieperiode moet doorstaan. Incasseren. Opstaan om daarna zowel mentaal als fysiek weer sterker te worden. Ik hang geboeid aan Enno’s lippen. Wat een verhaal. Wat een strijdlust. Ondanks menig dieptepunt stralen zijn ogen. Wanneer hij vertelt dat deze ervaringen de basis zijn van waar hij nu staat en – middels de sportschool – iets terug wil doen voor de samenleving, beginnen zijn ogen nóg meer te fonkelen. Blijdschap en trots stralen van zijn gezicht. Nu oprecht. Wat een mooi mens! En zo anders dan de man die zich een uur geleden aan mij voorstelde.

Een groeiend zelfvertrouwenIk vraag door. Waarom wil hij iets terug doen? Voor wie in het bijzonder? En hoe? Enno vertelt over het moment in zijn leven waarop hij – als gevolg van al deze gebeurtenissen - in een isolement dreigt te raken. Een buurman haalt hem over om te gaan sporten, waarna Enno tot de conclusie komt dat sporten niet alleen bijdraagt aan een betere fysieke gesteldheid, maar dat hij daarnaast mentaal weerbaarder wordt. Hij ontmoet onbekende mensen. Waardevolle vriendschappen ontstaan. Enno’s zelfvertrouwen groeit met de dag. Iets wat essentieel is bij de sollicitatiegesprekken die hij voert. Al met al verandert sport zijn leven. Zelfs in die mate dat Enno aan de vooravond van een nieuwe baan besluit om zélf een sportschool te beginnen. Om datgene wat hem verder bracht, zelf aan te bieden.

Een andere betekenisDat alles speelde ruim een jaar geleden. Voilà! Door een andere bril en nu met ontzag kijk ik om me heen. De glimmende toestellen op de nieuwe vloer. Deze zijn niet meer klinisch en kil, maar nodigen uit. Om het gevecht met jezelf aan te gaan. Om te overwinnen. De ruimte heeft in de korte tijd een volstrekt andere betekenis gekregen. Datzelfde geldt voor Enno’s ogen en glimlach. Zijn houding spreekt geen boekdelen meer. Wat heeft hij veel bereikt. En wat zou hij veel voor anderen kunnen betekenen! Alleen al door open te zijn over de oorsprong van zijn passie.

Kent de wereld om jou heen je eigenlijk wel voldoende?Rest mij nog één vraag en ik durf hem nu te stellen: ‘Kent de wereld om jou heen je eigenlijk wel voldoende?’ Enno kijkt me getroffen aan en beaamt: “Dat is precies waar het om gaat, vermoed ik. Nóg meer mensen wil ik helpen. Tegemoet komen. Ik zou wel van de daken willen schreeuwen waar sport toe kan leiden. Hoe belangrijk het is. Op basis van mijn verhaal, ervaringen en bovenal gedrevenheid. Ik zou het zo graag willen delen. Maar ik weet niet hoe!”

Mijn tijd is voorbij. Enno kijkt me ietwat verontschuldigend aan: “Het ging over mij, terwijl jij geholpen wil worden!” Ik wuif zijn excuses weg. Enno realiseert zich niet dat het juist over mij ging! Herkenning, erkenning, passie. Zijn verhaal bevat zoveel elementen die mij ervan overtuigen dat ik juist bij hem aan het goede adres ben! Zonder dat hij het weet, trekt hij me over de streep! We plannen een nieuwe afspraak.

Weet jij net als Enno niet zo goed welk verhaal de essentie van jouw bedrijf raakt?


Diana de Groot | UITverGROOT helpt jou of je organisatie als je geen woorden hebt om je te positioneren. Samen ontdekken we de kern van de boodschap, met behoud van eigen waarden, voortbordurend op wie jij bent of wie je wilt zijn. Als bedrijf of als individu. Je krijgt eigen smoel. Je spreekt klare taal. Jouw verhaal schudt mensen wakker. Kortom: een identiteit om trots op te zijn. (06 - 1860 4571) (am.degroot@home.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten