zondag 22 januari 2017

Dromen: begin van verbinding, vernieuwing & verandering!

Het afgelopen jaar interviewde ik 20 inwoners van de gemeente Kampen. Over hun persoonlijke dromen en die voor de stad en gemeente. Aandachtig luisterde ik naar hun verhalen en vroeg door. Naar de essentie. Het vertrouwen dat ‘dromen mag!’ kwam tijdens deze interviews aarzelend terug. Want, hebben we tenslotte niet allemaal dromen? Dromen die we eigenlijk een beetje hebben weggestopt? Omdat we het kind in ons wat zijn kwijtgeraakt? Murw zijn geslagen? Niet meer weten hoe je moet dromen of dat het kan? Mág zelfs. Gaandeweg de interviews werd het keurslijf steeds meer losgelaten.


Dat leverde stuk voor stuk prachtige verhalen op die ze aan mij – en daarmee de inwoners van Kampen - toevertrouwden. Eén van de mensen die ik sprak is Fernando Monni, eigenaar van IJssalon Marena. Fernando, geboren en getogen Italiaan, droomt over een sociaal ontmoetingsplein in het centrum van de stad. “Een plein waar iedereen welkom is. Een plein dat rust uitstraalt en waar tegelijkertijd levendigheid is. Een plein waar iedereen zich thuis voelt. Een gemêleerd gezelschap, dus niet alleen 18-jarigen of bejaarden. Iedereen neemt deel aan de groep op het plein: metafoor voor het begrip ‘samenleving’. Want dat moeten we doen; meer samen leven en met elkaar het gesprek aan gaan”, aldus Fernando. Zijn droom kreeg na publicatie veel bijval. Een gave droom dus, waarin menigeen zich kan vinden.

Een paar weken na ons gesprek ontmoet ik, tijdens een avondwandeling door de Oudestraat in Kampen, Fernando opnieuw. Hij is op dat moment nét het terras voor de ijssalon schoon aan het vegen. We maken een praatje. Fernando is druk. Aan de vooravond van zijn wintersluiting, geniet hij van die drukte. Uiteraard. Nog maar enkele dagen open en ook nog eens prachtig weer. Perfect voor de verkoop. Hij kan zijn geluk niet op. Ik loop verder. Fernando roept me na: “Toch jammer dat mijn droom niet uitkomt hè?” Zijn vraag echoot door de straat en blijft hangen in mijn hoofd.  
Niet alleen die van Fernando, maar alle verhalen leverden een schat aan creativiteit en suggesties ter verbetering van de stad en gemeente op. Deze staan nu op papier en zijn via diverse kanalen gedeeld. Inspireerden daarmee weer andere inwoners. Maar waarom al die mooie ideeën bij woorden en gedachten laten? Op de schappen laten liggen? Waarom niet in de praktijk brengen? Waarom al die ideeën niet omzetten in (duurzame) daden? Ja, waarom eigenlijk niet?

Ik organiseer een ‘Van-Dromen-naar-Doen-sessie’ en nodig hiervoor alle 20 geïnterviewden uit. Doel van de avond is om de, via de interviews, geïnventariseerde dromen/ideeën om te zetten in concrete daden. Een innovatieve methodiek prikkelt de creatieve geest van de deelnemers die stapsgewijs tot tientallen ideeën leidt om een bepaalde droom te realiseren. Het betreft zowel gangbare als out-of-the-box-voorstellen. Na categoriseren ervan blijkt dat een aantal ideeën zelfs zo in gang gezet kan worden! Een waardevolle avond met als resultaat nuttige en creatieve ideeën om met de uitvoering van de droom te kunnen starten!

Mijn avond kan niet stuk. Wat een enorme creativiteit huist er in deze stad/gemeente! Mijn jaar kan niet meer stuk. Want als klap op de vuurpijl krijg ik afgelopen week het bericht dat het initiatief ‘Dromen van Kampen’ door het Cultuurfonds gewaardeerd wordt met een financiële tegemoetkoming. Hiermee komt ook een persoonlijke droom uit, namelijk erkenning om via het verhaal mensen in de gelegenheid te stellen hun persoonlijke dromen, dan wel die voor de organisatie, stad, land en/of samenleving uit te spreken en zelfs te delen, waarmee verbinding, vernieuwing en verandering bewerkstelligd worden!

Voor alle dromen: https://www.facebook.com/DromenvanKampen

Diana de Groot | UITverGROOT helpt jou of je organisatie als je geen woorden hebt om je te positioneren. Samen ontdekken we de kern van de boodschap, met behoud van eigen waarden, voortbordurend op wie jij bent of wie je wilt zijn. Als bedrijf of als individu. Je krijgt eigen smoel. Je spreekt klare taal. Jouw verhaal schudt mensen wakker. Kortom: een identiteit om trots op te zijn. (06 – 1860 4571)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten